„Privegheaţi
şi vă rugaţi” (Matei 26, 41)
Pomenirea
Numelui lui Iisus să se unească cu respiraţia ta şi atunci vei cunoaşte folosul
isihiei.
Pildă de
rugăciune să-ţi fie văduva aceea („adică sufletul care a rămas văduv de
Acesta”) pe care a nedreptăţit-o vrăjmaşul ei, adică trupul (Luca 18, 3).
„Văzut-am
pe Domnul înaintea mea pururea” (Psalmul 15, 8).
Când
porneşti să stai înaintea Domnului, haina sufletului tău să fie ţesută în
întregime cu firul gândurilor curat al nepomenirii de rău. Altfel cu nimic nu
te foloseşti din rugăciune („Şi ne iartă nouă…, precum şi noi iertăm…”).
Un mod folositor de
rugăciune este următorul:
a. doxologie sinceră şi
mulţumire;
b. mărturisirea păcatelor
noastre şi zdrobirea sufletului nostru, cu sentimentul că cel dintâi dintre
păcătoşi sunt eu;
c. cererile noastre.
…
Rugăciunea unui om smerit care crede că este mai rău decât toţi are mai multă
valoare decât privegherea pe care o face altul cu cuget trufaş. Când ne rugăm
cu mândrie ne batjocorim pe noi înşine.
Nu uitaţi
că trecem prin vremuri grele şi trebuie multă rugăciune. Să vă amintiţi de
nevoia cea mare pe care o are lumea astăzi şi marea pretenţie pe care o are
Dumnezeu de la noi pentru rugăciune.
… De multe
ori, multa grăire în rugăciune a creat în minte închipuiri şi confuzie, în
timp ce dimpotrivă, rugăciunea cu puţine cuvinte adună mintea.
Începutul rugăciunii
este să fie alungate atacurile vrăjmaşe de la apariţia lor, printr-un cuvânt
hotărât. Mijlocul rugăciunii este ca mintea să rămână la cuvintele şi la
sensurile rugăciunii. Iar finalul rugăciunii este ca mintea să fie răpită la
Domnul.
Când nu
suntem singuri la vremea rugăciunii, atunci să adoptăm doar doar lăuntric
starea potrivită de implorare. Iar atunci când lipsesc cei care ne vor lăuda,
să adaptăm pe măsură şi starea cea din afară.
… De vreme
ce te-ai îndepărtat de iubirea lumii şi de iubirea de plăceri, leapădă de la
tine gândurile, leapădă trupul, şi atunci roagă-te! Pentru că rugăciunea nu
este nimic altceva decât înstrăinarea de toată lumea văzută şi nevăzută. Să nu
primeşti în rugăciunea ta nicio imagine sensibilă şi închipuire, ca să nu fii
înşelat şi dispreţuit.
…
Rugăciunea unui om smerit care crede că este mai rău decât toţi are mai multă
valoare decât privegherea pe care o face altul cu cuget trufaş. Când ne rugăm
cu mândrie ne batjocorim pe noi înşine.
… Trebuie
să ne rugăm pentru toţi cei care ne grăiesc de rău şi să cerem de la Dumnezeu
să le dea pocăinţă, luminare, sănătate şi să nu lăsăm înlăuntrul nostru nicio
urmă de ură pentru ei.
Un creştin
care nu se roagă este un creştin fără putere, şi aşa cum soarele este lumină
în trup, la fel şi rugăciunea este lumină în suflet.
Rugăciunea
este „oxigenul” sufletului, nevoia acestuia şi nu trebuie socotită o povară.
Nu există altă osteneală mai grea decât să se roage omul şi să se nevoiască în
rugăciune.
Rugăciunile
noastre urcă mai lesne la cer când sunt purtate de Născătoarea de Dumnezeu. „Uşa
milostivirii deschide-o nouă, binecuvântată Născătoare de Dumnezeu”.
Folosul
rugăciunii este mare când aceasta se face cu grijă, priveghere, evlavie,
credinţă, cucernicie şi luare aminte.
Rugăciunea
curată şi stăruinţa în rugăciune atrag harul lui Dumnezeu în inima noastră.
Să te rogi
mereu şi să nu te împuţinezi sufleteşte rugându-te, nici să ceri cu nepăsare
mila lui Dumnezeu şi să te străduieşti ca şi cu toate ar ţine de tine.
SURSA: Cuv. Paisie AGHIORITUL (2009). Mica
filocalie. Galaţi: Editura Egumeniţa. pp. 156-161.
No comments:
Post a Comment