Patimile
În Vechiul
Testament, babilonia era mic copil. De pildă cereai pământ şi îţi aducea paie.
Acum avem babilonia cea pătimaşă. Ceri pământ şi îţi aruncă o cărămidă în cap.
Dacă omul se fereşte de orice lucrare rea şi îşi taie voia, atunci lucrează
după cuviinţă. În tot cazul, va primi lumina dumnezeiască. Pentru că doar
atunci când dispare părerea ta vin „ideile” dumnezeieşti.
Nu este o
tactică corectă să te războieşti cu patimile tale. Mai bine să le tai
mijloacele de supravieţuire.
Când trupul
se va usca prin nevoinţă, patimile nu vor mai apărea.
Obişnuieşte-te
să biruieşti patimile mici, dacă vrei să înveţi să le biruieşti şi pe cele
mari cu uşurinţă.
Aşa cum
norii împiedică soarele să strălucească, la fel patimile împiedică şi
întunecă mintea.
Spune-mi,
ce folos ai dacă stăpâneşti peste popoare, dar eşti rob al patimilor tale?
Ispitele
Prin
ispite, dacă le fructificăm corect, ni se dă de multe ori ocazia ca viaţa
noastră, care este antievanghelică, să devină evanghelică.
Când omul
este încercat de ispite, îşi descopră neputinţa, se smereşte, şi astfel,
atrage harul lui Dumnezeu.
Într-un fel
ispiteşte Dumnezeu şi într-alt fel diavolul. Acesta din urmă ispiteşte ca să
piardă, în timp ce Dumnezeu o face ca să ne încununeze.
Omul nu este
pedepsit fără îngăduinţa lui Dumnezeu. Şi aceasta se întâmplă ca să se
pocăiască şi să se folosească sufletul lui.
Celor care
au ispite puternice, urmează ca Dumnezeu să le dea înţelepciunea şi harul
Lui. Află că, fără ispite, te găseşti departe de calea lui Dumnzeu şi nu calci
pe urmele sfinţilor. Aceştia s-au întărit prin vedeniile dumnezeieşti şi au
răbdat orice ispită pentru iubirea lui Dumnezeu.
Dumnezeu nu
dă nimănui o harismă fără să-i dea mai întâi o mare ispită.
Dumnezeu
îngăduie ispitele:
§ prietenilor Săi, ca să aibă
îndrăzneală înaintea Lui;
§ nevoitorilor, pentru
creşterea bogăţiei duhovniceşti;
§ celor nepăsători, ca să-i
păzească în căderile lor;
§ celor care dorm, ca să se
trezească;
§ celor care sunt departe de
El, ca să se apropie.
Astfel, Bunul
Dumnezeu prin medicamente amare dăruieşte sănătate sufletelor noastre.
Nimeni n-ar
putea să intre neispitit în Împărăţia cerurilor. Pentru că aşa cum spune un
cuvânt: „Ridică ispitele şi nimeni nu se va mai mântui”.
SURSA: Cuv. Paisie AGHIORITUL (2009). Mica
filocalie. Galaţi: Editura Egumeniţa. pp. 145-148.
Pocăinţa
Începutul
mântuirii sufletului se realizează prin izbăvirea de păcate. Omul nesăbuit
moare în păcatele lui, fără să se pocăiască.
Unicul mod
ca cineva să-şi îndrepte păcatele este să accepte că a greşit şi să se
pocăiască.
Trebuie să
spunem că am pierdut fiecare zi în care nu ne-am pocăit şi nu ne-am întristat
pentru păcatele noastre, chiar dacă s-a întâmplat să facem alte lucruri bune în
decursul acesteia.
Pocăinţa
înseamnă să te lipseşti de orice mângâiere trupească, fără să te întristezi
deloc.
Pocăinţa nu
se realizează doar îndepărtându-e de păcatele de dinainte, ci şi săvârşind
fapte bune.
Ca să
ştergem o greşeală de-a noastră din amintirea oamenilor ne trebuie mulţi ani.
Lui Dumnezeu Îi este suficient doar o lacrimă. Deci să stingem pârjolul pe care
l-au aprins păcatele noastre, nu cu multă apă, ci cu puţine lacrimi.
Atmosfera
curăţită de nori este luminată de soare. Sufletul care şi-a curăţit prin
pocăinţă păcatele este luminat de lumina dumnezeiască.
„Sfinte,
cercetează şi vindecă neputinţele noastre, pentru numele Tău”. „Împărate
ceresc, primeşte-ne în pocăinţă şi mărturisire, ca un bun şi iubitor de oameni”.
SURSA: Cuv. Paisie AGHIORITUL (2009). Mica
filocalie. Galaţi: Editura Egumeniţa. pp. 136-136.
No comments:
Post a Comment