Monday, February 14, 2011

Draga Recrutorule…

Rodica a simtit ca toate experientele negative prin care a trecut din postura de candidat au ceva in comun, motiv pentru care i-a fost greu sa selecteze doar una mai reprezentativa. Ne-a trimis insa, o scrisoare originala adresata tuturor celor care au fost, sunt sau vor fi la un moment dat recrutori. Ce-ar mai fi de spus? Doar ca ne dorim sa ajunga la destinatie.

Dintre toate experientele de interviu, nu imi dau seama care este mai relevanta, dar in mod sigur, toate experientele negative sau amuzante au avut cate ceva in comun. Cam aceleasi situatii si impresii le-am intalnit la prieteni sau colegi. Cu toate acestea, pana acum, nu am gasit o modalitate directa de a spune lucrurile acestea recrutorilor. Desi, probabil ar fi trebuit, pentru ca multi dintre ei fac acelasi lucru si obtin aceleasi reactii (nemarturisite pe nicaieri) din partea candidatilor.

Asa ca……

Draga Recrutorule,

Iti mulţumesc pentru rabdarea de a-mi citi CV-ul si de a intelege ce stiu sa fac si cat de bun sunt la ceea ce fac. Totusi, as vrea sa te mai rog ceva…. Iti mai aduci aminte de proverbul acela “Ce tie nu-ti place, altuia nu face”? Fiindca mie imi vine in minte destul de des in minte cand ma intalnesc cu tine… Si-atunci, iata ce te rog:

1. Nu intarzia la interviu si nu ma lasa sa te astept mai mult de 10 minute. Cu atat mai mult cu cat spui in anuntul de angajare ca vrei pe cineva „organizat, care sa respecte dead-line-urile” sau ca „apreciezi punctualitatea”.

Te rog asta nu fiindca ma simt jignit, ci mintit. Uite de ce: daca job-ul meu va fi sa fac site-uri web, inteleg ca se asteapta de la mine sa lucrez la mai multe proiecte simultan si sa respect termenele limita (sa fiu punctual cu cerintele clientilor). Dar daca astazi, job-ul tau este sa ma intervievezi pe mine si tu intarzii, eu ce sa inteleg? Ca, asa…in general, la voi in firma regulile sunt doar pentru unii angajati? Ca timpul meu nu e important pentru tine? Sau poate eu nu sunt suficient de important pentru tine? Dar, astazi, la ora x stabilita impreuna, EU sunt job-ul tau!

Nu, daca ma lasi sa astept, draga recrutorule, nu imi testezi rabdarea sau interesul pentru firma ta. Chestia asta o vei putea vedea in intrebarile pe care ti le voi pune despre firma si in informatiile pe care ti le voi da.

2. Documenteaza-te despre job-ul pentru care faci recrutarea. Da, stiu ca tu nu esti contabil sau dezvoltator web! Dar, daca ma intrebi detalii despre experienta si proiectele mele, nu silabisi in timp ce-ti iei notite.

S-ar putea sa devin ingamfat, sa cred ca habar n-ai ce faci si sa nu-ti spun chiar tot ce stiu, ca…deh, denumirile sunt complicate si poate nu resusesti sa le notezi. Nu-i frumos din partea mea, dar si tentatia va fi mare, c-asa e omu’! Sau…s-ar putea sa-ti dau atatea detalii, majoritatea neimportante, incat vei cam pierde vremea cu mine.

Stiu ca ce face firma ta e un pic diferit fata de ceea ce faci tu, draga recrutorule. Dar, daca lucrezi acolo de suficient timp incat sa conduci un interviu, ma astept sa stii ce face firma la care lucrezi si cam ce vrei. Pentru mine, TU esti firma la care am aplicat!

3. Te rog, draga recrutorule, nu ma intreba ce salariu vreau de la primul interviu, daca nu mi-ai spus nimic despre obiectivele mele pentru pozitia respectiva. E ca si cum m-ai intreba cat costa o paine! Ok, eu pot sa-ti zic cat costa o paine, da’ care te intereseaza: integrala, cu seminte, alba, neagra, de 300 g, de 500 g, de 1 kg?

Inteleg ca ai un buget pentru postul acesta, dar nu pot sa-ti spun un numar, fara sa stiu clar ce vrei de la mine. Insa, pot sa-ti spun ce-am facut pana acuma si cat am castigat. Pot sa-ti spun daca vreau sa-mi schimb job-ul pentru unul mai bine platit. Intreaba-ma asta!

4. Foloseste-l pe „Google” la maxim! Ma poti cauta si pe mine, dar mai cauta din cand in cand si firma ta.

Noi, candidatii, cam asa aflam informatii despre firmele la care aplicam. Gasim site-uri, imagini, interviuri de presa si…forumuri (!). Dintr-un forum poti afla multe lucruri mai putin cunoscute despre firma, mai pe romaneste spus „barfe”. Poate nu e frumos ca fostii (sau actualii) angajati ai firmei scriu pe astfel de forumuri, dar eu- candidatul voi citi aceste lucruri si s-ar putea sa te intreb despre ce scrie acolo: daca se munceste peste program? cum se recompenseaza orele suplimentare? daca se aproba cu greu un concediu? daca sunt probleme la plata salariilor? Si tot asa….

Iar daca raspunsurile tale sau comportamentul firmei imi confirma cele citite pe forum…crede-ma ca voi spune si altora. Iar daca tu ma vei vrea, eu s-ar putea sa nu te mai vreau, caci ma astept la ce e mai rau.

Draga Recrutorule, multumesc ca ai citit pana aici si sa stii ca nu vreau sa fiu rautacioasa si nici nu sunt suparata pe tine. Dar, vezi tu, desi poate nu-ti spune nimeni lucrurile astea, pana la urma cam astea sunt reactiile si impresiile mele la ceea ce faci tu. Si s-ar purtea sa ma angajezi. Si probabil imi voi schimba greu parerea, caci vom interactiona putin. Si voi ramane cu ideea ca „aia de la HR habar n-au de viata lor”, „sunt o adunatura de oameni care nu stiu ce facem noi aicea, nu stiu de ce sunt atat de multi!”.

Stiu ca te enerveaza, ca esti revoltat, ca poate doare, dar unii dintre colegii tai s-ar putea sa gandeasca asa. Si nu e vina lor: cum i-ai adus in firma, asa ii ai; ce le-ai arata, aia au inteles! Fiindca, vezi tu, draga recrutorule, tu esti functia suport (sau administrativa) in cadrul firmei, tu trebuie sa-i intelegi pe ei si sa le faci viata mai usoara, nu invers! Asta nu inseamna ca treaba ta nu este importanta! Este foarte importanta, deci fa-o cat mai bine! Draga recrutorule, iti doresc succes.

Sursa: http://www.portalhr.ro/draga-recrutorule/

No comments:

Si Deus nobiscum, quis contra nos?
Îndrăzneşte să cunoşti!
Ducit Amor Patriae
Tot ceea ce este necesar ca răul să triumfe este ca oamenii buni să stea cu mâinile în sân.
(Edmund Burke)
Încearcă să nu fii un om de succes, ci un om de valoare! (Albert Einstein)
Nu voi fi un om obişnuit pentru că am dreptul să fiu extraordinar. (Peter O`Toole)
Modestia este, faţă de merit, ceea ce este umbra pentru figurile dintr-un tablou: îi dau forţă şi relief. (La Bruyere)
Maestru este numai acela care este dăruit cu harul de a învăţa pe alţii. Cu adevărat maestru este numai cel care, având el însuşi multă bogăţie sufletească, ştie să dea tot, ştiinţă, pricepere şi suflet, fără intenţii preconcepute şi fără să aştepte nimic în schimb. (Octavian Fodor)

Talent hits a target no one else can hit, genius hits a target no one else can see. (Schopenhauer)
We are what we repeatedly do. Excellence, then, is not an act, but a habit. (Aristotle)