Etapa a-III-a a unei organizaţii reprezintă etapa specializării şi maturizării sale, aceea care este dominată de tipul de lider Constructor şi Explorator. Aceşti lideri fac un salt în conducerea organizaţiei, renunţând la comand, control şi putere, promovând cooperarea/colaborarea, consensul, managementul de tip participativ şi dezvoltarea de competenţe specializate în producţie, servicii şi în vânzări.
Liderul de tip Constructor este concentrat pe: realizarea de mijloace de producţie eficiente, fabricarea şi livrarea de produse/servicii către clienţi, muncă şi forţa exemplului personal, pe rezultatele muncii şi spre soluţionarea rapidă a problemelor
Liderul de tip Explorator este concentrat mai mult pe: client şi vănzare, pe scopul/misiunea şi valorile organizaţiei, pe schimbarea şi adaptarea permanentă a organizaţiei la cerinţele pieţei, pe acţiuni decisive, animat de o viziune măreaţă şi curajoasă şi de trăsăturile sale de om competitiv, entuziast şi persuasiv.
În afaceri, lideri de tip Constructor şi Explorator sunt responsabili pentru dezvoltarea unei organizaţii mari, iar succesul lor în afaceri se bazează pe abilităţile lor de coordonare, consultare şi colaborare cu ceilalţi, pe viziunea lor puternică şi pe acţiunea lor decisivă de a o îndeplini.
Organizaţia Constructorului şi Exploratorului se caracterizează prin: dezvoltarea unor aptitudini şi departamente specializate pentru mărirea eficienţei sale, rezistenţa la competiţie pe baza inovaţiei şi a îmbunătăţirii calităţii şi preţurilor produselor, separatismul şi individualismul oamenilor, diferenţierea atitudinilor şi comportamentului organizaţional şi prin modificarea stilului de conducere al managerilor, cu scopul soluţionării conflictelor interdepartamentale.
În această etapă de dezvoltare a unei organizaţii, există mai multe provocări şi sarcini de îndeplinit: redefinirea pieţei vizate şi a locului organizaţiei pe piaţă, pentru satisfacerea aşteptărilor clienţilor săi; reducerea costului unitar al produselor/serviciilor oferite şi îmbunătăţirea calităţii lor (stabilirea unor preţuri competitive pe piaţă); proiectarea şi aplicarea unui sistem de recrutare, selecţie şi dezvoltare a personalului, pentru asigurarea unui set de competenţe adecvate specializării organizaţiei şi pentru asigurarea unui avantaj competitiv pe piaţă; dezvoltarea unui sistem de conducere echilibrată a organizaţiei între departamentele sale; gestionarea aşteptărilor angajaţilor pentru o mai bună recompensare a eforturilor lor, pentru eliminarea discrepanţelor dintre modalităţile de motivare ale managerilor de top faţă de cei de nivel mediu.
No comments:
Post a Comment