Gândurile
Aşa cum hoţii nu se apropie cu uşurinţă de locul în
care văd straja împărătească şi armele, la fel şi cel care şi-a unit inima cu
rugăciunea nu este furat lesne de tâlharii înţelegători.
Pe isihaşti, dintre cele opt gânduri viclene,
îi războiesc următoarele cinci: al acediei (în primul rând), al slavei
deşarte, al mândriei, al tristeţii şi al iubirii de arginţi.
În timp ce pe cei care trăiesc în obşte, următoarele trei: al
poftei pântecelui, al desfrânării şi al mâniei.
Împăratului pământesc îi este urât cel care stă
înaintea lui şi după aceea îşi întoarce faţa şi unelteşte cu vrăjmaşii lui. La
fel este înaintea Domnului şi cel care în timp ce se roagă primeşte gândurile
necurate.
Departe de perdeaua gândurilor!
Gândurile „bune”, mişcate de
mândrie sunt prinse de diavol. Asupra gândurilor bune pornite din smerenie şi
din iubire diavolul n-are nicio îndreptăţire.
Diavolul ni
le aduce pe toate de-andoaselea până când ne răstoarnă. De aceea să avem
întotdeauna gândul cel bun.
Dacă
cineva, aflându-se într-o discuţie, cugetă ceva care crede că este mai corect,
dacă este vorba de unul de aceeaşi vârstă cu el, trebuie să spună: „Mi-a fugit gândul!”. Dacă este
vorba de o persoană mai mare de vârstă, trebuie să zică: „Mi-a trecut un
gând de blasfemie”. Şi lucrul cel mai potrivit să-l spună cineva, acesta
este de fapt necuviinţă, dacă nu are competenţă.
Mustrând
răul, deseori nu iese nimic. Arătând însă binele, răul se mustră el singur.
Omul, când
acceptă ceea ce i se întâmplă cu gândul cel de-a dreapta, primeşte ajutor. În
timp ce atunci când lucrează cel de-a stânga, se chinuieşte, se topeşte, se
pierde.
Gândurile
bune aduc sănătate duhovnicească.
Dacă ai
avea sănătate duhovnicească, le-ai vedea curate şi pe cele necurate. Aşa cum ai
privi fructele, la fel ai privi şi gunoiul, pentru că acesta a ajutat să apară
fructele.
Vezi că
musca ştie doar unde sunt gunoaiele, în timp ce albina ştie că acolo este un
crin, dincolo o zambilă.
…Din
calitatea cugetelor unui om reiese starea lui duhovnicească.
Vă amintiţi
cum I-au vorbit lui Hristos cei doi tâlhari care au fost răstigniţi împreună cu
El? Căci amândoi L-au văzut pe Hristos pe cruce, pământul cutremurându-se,
catapeteasma despicată etc. Ce cugetare a avut însă unul şi ce cugetare
celălalt! Unul a mers în Rai şi celălat în Iad!
În momentul
în care omul este chinuit de gândurile ruşinoase care-i trec prin minte despre
lucrurile sfinte, aceasta este dovadă că nu sunt ale lui, ci vin din afară. De
aceea nu trebuie să ne simţim vinovaţi şi pentru păcatele diavolului!
Dacă dai
importanţă unui gând de hulă, el poate să te chinuiască, să te frângă. Trebuie
şi puţină nepăsare fericită.
Gândurile
de hulă vin sau pentru că diavolul speculează hiepersensibilitatea sau
mândria sau judecata noastră etc.
Patimile
sunt ale noastre şi nu trebuie să le desconsiderăm, în timp ce gândurile de
hulă sunt ale diavolului şi trebuie să ne scârbim de ele.
Încrederea
în gând este începutul înşelăciunii şi creează probleme sufleteşti. A se
încrede omul duhovnicesc în cugetul lui este începutul înşelăciunii. Mintea se
întunecă din pricina mândriei şi poate să se rătăcească. Mai bine este să
înnebunească, pentru că atunci are circumstanţe atenuante. Este ca şi cum
cineva ţine în mâinile lui fitile şi cere să fie ajutat ca să nu le aprindă să
explodeze.
Să nu te
încrezi în cugetul tău, nici dacă îţi spune că eşti un nimic, nici dacă-ţi
spune că eşti sfânt.
Capriciile
pleacă de la gânduri, iar omul se eliberează de acestea prin ascultare.
Toată viaţa
duhovnicească se bazează pe gânduri. Sporirea în viaţa duhovnicească ţine de
gând.
Gândurile
pe care le creează nenorocirea sunt mai viclene decât cele rele, deoarece nu le
înţelegem ca să le aruncăm departe.
Avem nevoie
de cugete drepte. Trebuie să preschimbăm maşinile nesigure, înşelătoare, ale „fabricii”
noastre în maşini bune. Cea mai bună lucrare este ca omul să creeze o „fabrică”
a gândurilor bune.
Gândurile
bune = deşertare =
har dumnezeiesc.
„Inima
curată…” este atunci când nu îngăduim să ne treacă prin minte gânduri rele
pentru ceilalţi.
Doar când
omul pune gândul cel bun îndreptăţeşte harul dumnezeiesc să vină.
„Înapoia
Mea, satano!” De vreme ce Hristos i-a spus diavolului astfel, noi de ce
să purtăm discuţii cu el prin gândurile cele de-a stânga?
Să apuci
grenada şi s-o arunci în vrăjmaş, ca să-l ucizi.
Tu nu
priveghezi, nu-ţi spui rugăciunea şi nu poţi să fii apărat. Şi vine telegrama
diavolului din afară, şi o iei, o citeşti, o reciteşti, crezi ce scrie în ea şi
o pui la arhivă. Aceste plicuri le va arăta, nemernicul, în ziua Judecăţii, ca
să te osândească.
Când arunci
într-o sobă hârtii, gunoaie, acestea ard. La fel şi cu omul duhovnicesc, orice
i-ar arunca ispita, el arde, este „foc mistuitor”. Cugetele ruşinoase nu
se lipesc de el, şi după aceea şi diavolul oboseşte şi pleacă.
Păsările au
aripi ca să evite cursele, iar noi oamenii cugtul şi să urcăm la tronul lui
Dumnezeu. Să alungaţi cugetele rele pe care le aduce diavolul! Să nu le daţi
importanţă, ci să le aruncaţi în spate.
Dacă am da
cu pietre după oricare câine care latră, pietrele ar fi foarte scumpe.
SURSA: Cuv. Paisie AGHIORITUL (2009). Mica
filocalie. Galaţi:
Editura Egumeniţa. pp. 128-133.
No comments:
Post a Comment