Wednesday, September 19, 2007

“Organizatii care invata” (The learning organization)

Una dintre cele mai raspandite, in dezbatare (uneori mai putin in aplicare), idei de management.

Aceasta idee a organizatiei vii (organizatia nu este o masina..), care invata pentru a supravietui si prospera a fost dezvoltata de Chris Argyris si Donald Schon in “Organizational learning” in 1978. Invatarea/adaptarea de catre oamenii care compun o organizatie o transforma pe aceasta intr-o organizatie care invata. Schimbarile in atitudinea persoanelor sunt reflectate in schimbarile in regulile formale si informale ce formeaza comportamentul organizational.

O organizatie este compusa din mai multe subsisteme interconectate, totodata este supusa concurentei si competitivitatii celorlalte organizatii. Astfel, ca mecanism viu, incepe sa-si proiecteze si creeze viitorul, sa invete cum sa-l atinga, sa gaseasca metode si tehnici prin care sa prospere. Pe de alta parte, o organizatie care invata trebuie sa aiba capacitatea “sa uite trecutul nefolositor”, sa nu mai foloseasca componentele uzate.

Implementarea idei in organizatie se face prin stabilirea de strategii si structuri care sa transforme organizatia intr-una care invata. Astfel, la nivel organizational, procesul de invatare/adaptare nu este influentat de suma invatarii la nivel individual, o organizatie care invata creeaza “invelis cultural” si metode pentru a forma viitori membri ai organizatiei.


No comments:

Si Deus nobiscum, quis contra nos?
Îndrăzneşte să cunoşti!
Ducit Amor Patriae
Tot ceea ce este necesar ca răul să triumfe este ca oamenii buni să stea cu mâinile în sân.
(Edmund Burke)
Încearcă să nu fii un om de succes, ci un om de valoare! (Albert Einstein)
Nu voi fi un om obişnuit pentru că am dreptul să fiu extraordinar. (Peter O`Toole)
Modestia este, faţă de merit, ceea ce este umbra pentru figurile dintr-un tablou: îi dau forţă şi relief. (La Bruyere)
Maestru este numai acela care este dăruit cu harul de a învăţa pe alţii. Cu adevărat maestru este numai cel care, având el însuşi multă bogăţie sufletească, ştie să dea tot, ştiinţă, pricepere şi suflet, fără intenţii preconcepute şi fără să aştepte nimic în schimb. (Octavian Fodor)

Talent hits a target no one else can hit, genius hits a target no one else can see. (Schopenhauer)
We are what we repeatedly do. Excellence, then, is not an act, but a habit. (Aristotle)