In functie de complexitatea lucrarilor executate si de felul rezultatelor obtinute de departamentele de resurse umane acestea pot fi incadrate in urmatoarele categorii:
- gestionar birocrat al activitatilor de resurse umane – departamentul de resurse umane este “ocupat” aproape in exclusivitate de lucrarile ce tin de relatii de munca si payroll (contracte de munca, carnete de munca, evidenta salariatilor, calcul salarial etc.). Rolul lor este de a indeplini obligatiiile birocratice si legale legate de contractele de munca si de plata salariatilor;
- gestionar de sistem – departamentul de resurse umane se concentreaza pe ansamblul activitatilor de resurse umane, avand ca atributii atragerea personalului, mentinerea si dezvoltarea acestuia precum si administrarea. Rolul este legat in primul rand de desfasurarea procedurizata, sistemica a aopertiunilor si se concentreaza pe obtinerea eficientei si eficacitatii maxime in lucrarile desfasurate.
- partener strategic – in acest caz, departamentul de resurse umane pe langa gestiunea sistemului de resurse umane devine un partener pe termen lung al dezvoltarii celorlalte echipe de lucru si pentru organizatie in ansamblu. Astfel, dezvolta programe coerente si cu rezultate pe termen lung privind “cariera” echipei de lucru si dezvltarea organizationala. Devine un factor critic de succes pentru activitatea celorlalte departamente.
- agent al schimbarii – adevarata “locomotiva” organizationala, departamentul de resurse umane conduce practic schimbarea si cresterea organizatiei. Este principalul promotor al valorilor reale ale organizatiei, succesul organizatiei depinde in mod esential de strategia de resurse umane pusa in practica de departamentul de resurse umane.
Prin extrapolare, aceste roluri pot fi atribuite si celorlalte departamente ale organizatiei. Incadrarea departamentului de resurse umane in unul din rolurile enumerate mai sus depinde de viziunea asupra afacerii, de strategia globala a organizatiei, de competenta si implicarea managerului de resurse umane, de competenta echipei de specialisti in resurse umane, de “istoricul” activitatilor de resurse umane.
- gestionar birocrat al activitatilor de resurse umane – departamentul de resurse umane este “ocupat” aproape in exclusivitate de lucrarile ce tin de relatii de munca si payroll (contracte de munca, carnete de munca, evidenta salariatilor, calcul salarial etc.). Rolul lor este de a indeplini obligatiiile birocratice si legale legate de contractele de munca si de plata salariatilor;
- gestionar de sistem – departamentul de resurse umane se concentreaza pe ansamblul activitatilor de resurse umane, avand ca atributii atragerea personalului, mentinerea si dezvoltarea acestuia precum si administrarea. Rolul este legat in primul rand de desfasurarea procedurizata, sistemica a aopertiunilor si se concentreaza pe obtinerea eficientei si eficacitatii maxime in lucrarile desfasurate.
- partener strategic – in acest caz, departamentul de resurse umane pe langa gestiunea sistemului de resurse umane devine un partener pe termen lung al dezvoltarii celorlalte echipe de lucru si pentru organizatie in ansamblu. Astfel, dezvolta programe coerente si cu rezultate pe termen lung privind “cariera” echipei de lucru si dezvltarea organizationala. Devine un factor critic de succes pentru activitatea celorlalte departamente.
- agent al schimbarii – adevarata “locomotiva” organizationala, departamentul de resurse umane conduce practic schimbarea si cresterea organizatiei. Este principalul promotor al valorilor reale ale organizatiei, succesul organizatiei depinde in mod esential de strategia de resurse umane pusa in practica de departamentul de resurse umane.
Prin extrapolare, aceste roluri pot fi atribuite si celorlalte departamente ale organizatiei. Incadrarea departamentului de resurse umane in unul din rolurile enumerate mai sus depinde de viziunea asupra afacerii, de strategia globala a organizatiei, de competenta si implicarea managerului de resurse umane, de competenta echipei de specialisti in resurse umane, de “istoricul” activitatilor de resurse umane.
No comments:
Post a Comment