"Vreau un program de opt ore si sa nu fac mai nimic". "Nu conteaza ce fac, bani sa iasa". "Imi doresc o functie cu multa raspundere pentru ca reactionez bine la stres". "Colegii sa fie de treaba ca la birou imi petrec cea mai mare parte a timpului" - asa cum fiecare dintre noi incearca sa-si gaseasca partenerul ideal in viata personala, la fel incercam sa avem aceleasi satisfactii in viata profesionala.
Toata lumea si-a schitat o imagine a jobului ideal, dar cum idealurile reprezinta propria noastra creatie, imaginea difera de la om la om: ceea ce place unora nu este suficient altora. Chiar daca la inceput gasirea jobului ideal pare o utopie, nu disperati. Specialistii spun ca se poate.
Exista o multitudine de parametri (in special de ordin individual) care pot sa influenteze maniera in care este perceput un job de catre ocupantul sau. "Este imposibil sa nominalizezi un job ideal cu atat mai mult cu cat aprecierea unui post se face plecand de la asteptarile pe care ocupantul sau le are. Incepand de la distanta fata de casa si pana la atitudinea sefului direct, factorii motivationali difera atat de la o persoana la alta, cat si de la un post la altul", spune Adrian Ciocodan, general manager Smartbox.
La prima vedere, jobul ideal arata cam asa - program fix 8 ore, plata lunara dupa zilele lucrate, responsabilitati reduse, stres mic, echipa mare, sef "de treaba", posibilitati rapide de promovare. Dar nu pentru toti.
Exista si persoane care lucreaza mai bine in conditii de stres sau unele mai degraba solitare pentru care o echipa numeroasa nu e neaparat un stimulent ori persoane care prefera sa castige in functie de rezultate mai degraba decat in functie de timpul petrecut la serviciu.Stefania Luca, sales business developer la Compass Training, da exemplul unui middle manager de 28 de ani, care a plecat dupa 2 ani dintr-o organizatie in care lucrase program "normal" (8 ore pe zi, de luni pana vineri, cu un salariu motivant) tocmai pentru ca nu i s-a aprobat niciuna dintre ideile de schimbare pe care dorea sa le implementeze.
"Nu era vorba de lucruri complexe, ci de o re-alocare a sarcinilor intr-un mod mai eficient si care sa creasca responsabilitatea celor implicati. Dar pentru aceasta persoana, lipsa unor semnale clare de progres a determinat-o sa plece, desi salariul era motivant, iar programul de lucru ok", explica Luca.Astfel, principala disociere se face intre candidati care isi doresc un loc de munca si candidati care doresc sa isi construiasca o cariera.
"Exista o mare diferenta intre persoane pentru care partea profesionala nu este un obiectiv prioritar al vietii lor si persoane pentru care componenta profesionala este o axa sine qua non a modului in care aleg sa isi seteze obiective si pasi de parcurs", explica Adina Sandor, human capital consultant la agentia de recrutare Lugera & Makler.
De aceea, daca pentru un executant 8 ore pe zi si un weekend liber reprezinta un program normal, "pentru un manager sunt mai importante rezultatele asteptate si posibilitatea de a echilibra eforturile profesionale cu viata personala", este de parere trainerul de la Compass.
Dar daca pentru unii conteaza mai mult salariul, pentru altii mai importante sunt timpul de lucru sau posibilitatile de promovare."Jobul ideal este, poate, pentru unii candidati, cel care le aduce cele mai multe zerouri in salariu, in timp ce pentru alte persoane acelasi loc de munca este cel care le aduce cele mai multe satisfactii", crede Sandor. Ea adauga ca jobul ideal poate fi definit diferit in functie de pregatirea educationala si profesionala a fiecarui candidat in parte si diferit chiar de aceeasi persoana in diferite etape ale vietii sale.
Camelia Stanculescu, director general Manpower Romania, este de parere ca eforturile de a creste performanta si loialitatea prin salarii mari, bonusuri nu va fi la fel de eficace precum efortul de a oferi un cadru deosebit si de a creste valoarea jobului in fiecare zi.
De asemenea, in opinia lui Mihai Dragan, director de creatie la agentia de publicitate interactiva MB Dragan, jobul perfect este cel in care angajatul creste odata cu firma, mediul este placut, ritmul de lucru nu este infernal, managementul isi conduce echipa cu tact si eleganta, angajatii se simt o parte vitala in companie si nu doar "resurse", iar remuneratia este raportata performantelor, lupta pentru crestere in cadrul unei ierarhii fiind inlocuita de colaborare.
Pe de alta parte, un candidat aflat la inceputul carierei este, in mod firesc, mai interesat de formarea unei anumite experiente decat de alte beneficii. "Pentru acestia o importanta mai mare va avea valorificarea anumitor aptiudini, dobandirea unor cunostinte si comptente pe care sa le serveasca dezvoltarii ulterioare a carierei", este de parere Marian Nastase, recruiter Adecco Romania. Insa pentru un candidat care a depasit acest stadiu, incepe sa capete importanta notorietatea companiei, dar si pachetul salarial ori facilitatile pe care angajatorul este dispus sa i le ofere.
De asemenea, relatiile intre colegi sunt un factor important in satisfactia muncii. "Ne petrecem cea mai mare parte a zilei intr-un birou. Daca oamenii care ne sunt alaturi nu sunt sociabili, placuti si nu putem comunica, atunci avem o mare problema", spune Dragan.
Jobul ideal este definit si prin felul in care fiecare abordeaza viata profesionala. "Fiecare candidat, prin optiunile profesionale pe care alege sa le intreprinda, isi exerseaza astfel micul sau rol de manager de cariera. Fiecare persoana este si trebuie sa isi constientizeze atributiile si posibilitatile infinite ce decurg din asumarea rafinata a rolului de manager al carierei sale", explica Sandor
In aceeasi linie, Luca apreciaza ca un job dezirabil este acela care ofera posibilitatea realizarii unor aspiratii personale, intr-un mediu de lucru echilibrat si cu potential de dezvoltare si adaptare. La acestea, Camelia Stanculescu, director general Manpower, adauga programul flexibil, recunoasterea muncii, autonomie in decizii, mediu social bun si un sistem de bonusare pus la punct.
Dar in cele din urma, un job ideal este cel pe care il faci de placere, care este remunerat in raport cu munca depusa si care nu este stresant pentru ca "productivitatea nu se atinge intr-un mediu stresant", in opinia lui Dragan.Cu toate acestea, exista si "voci" care spun ca un mediu stresant poate fi util uneori. "Lipsa de stres poate fi la fel de daunatoare ca si excesul. Un mediu de lucru fara stres de genul schimbarilor sau noutatilor poate fi in sine un stres", spune trainerul.
Cu toate acestea, trebuie avut in vedere ca unele persoane dau randament mai bun in conditii de stres ridicat, care e perceput ca stimulativ, provocator pana la un anume punct insa, cand exista riscul ca acesta sa devina negativ. Acest lucru se intampla in cazul persoanelor cu prag scazut de toleranta la stres pentru care aceleasi conditii sunt percepute ca daunatoare, neproductive.
"Dificultatile apar atunci cand persoane care lucreaza bine in conditii de stres incearca sa impuna aceste conditii si celorlalti fara sa verifice toleranta individuala la stres, sau cand nu isi cunosc zona de productivitate, dincolo de care mediul de lucru e mai mult decat stresant, e 'toxic'", explica Luca. Ea este de parere ca un mediu de lucru stresant, negativ, nu poate fi normal, ci uneori este, din pacate, cel mult obisnuit.
Pe langa provocari profesionale, o atmosfera relaxata, colegi deschisi, un pachet de beneficii personalizat, printre criteriile de alegere a unui loc de munca se numara si distanta fata de casa si pentru unii angajatii chiar si posibilitatea de a mai lucra din cand in cand in afara biroului. Dar munca de-acasa presupune mai multe costuri. Printre acestea se ia in considerare cat de accesibile ii sunt angajatului "instrumentele" necesare desfasurarii activitatii precum formularele tip, accesul la anumite software, printuri specifice sau baze de date iar accesul la aceste instrumente de acasa ridica si niste intrebari legate de confidentialitatea lor.
La acestea se adauga solutia de "conectare" cu firma, atat in ceea ce priveste partea de IT, cat si interactiunile cu colegii. "S-ar putea ca solutia IT sa nu coste prea multe, insa lipsa interactiunii cu colegii sa duca la un regres al angajatului, nemaifiind la curent cu performantele colegilor asa cum ar fi fost in interactiunile informale de la serviciu", spune Luca.
De asemenea, costurile asociate echipamentelor, postului de lucru ar fi intr-un fel economisite, insa ar compensa costurile cu telefonul mobil, spre exemplu.
In alta ordine de idei, un motiv pentru care nu exista o definitie exacta a slujbei ideale este si faptul ca piata actuala a fortei de munca este inca in schimbare. "Piata muncii, atat de dinamica, cunoaste diferite perceptii in ce priveste orientarea profesionala. Este ca si cum ai fi prins intr-o camera plina de oglinzi, in care fiecare oglinda poate oferi o imagine diferita, insotita de nuante variate", este de parere consultantul Lugera.
De asemenea, Nastase de la Adecco crede ca piata romaneasca a fortei de munca are in continuare de parcurs un drum destul de lung pana sa ajunga
sa-si identifice si sa-si clarifice toate problemele pe care le are de rezolvat, dar si un drum catre gasirea solutiilor pentru aceste probleme.
Camelia Stanculescu de la Manpower Romania este de alta parere. Ea crede ca sansele ca un loc de munca sa-ti ofere o mare parte din caracteristicile "jobului ideal" sunt din ce in ce mai mari in ultima perioada. "Raportul cerere oferta se inclina din ce in ce mai mult catre angajat. Majoritatea companiilor mari ofera deja o mare parte din beneficiile jobului ideal", spune ea, care apreciaza ca satisfactia la locul de munca reprezinta o combinatie intre semnificatie si securitate.
Insa, in afara de toate acestea, fiecare angajat decide ce este mai important pentru el pe plan profesional.
"Probabil reteta succesului in retentia de personal este o combinatie armonioasa intre un pachet salarial pe masura potentialului si a implicarii angajatului, un mediu de lucru adecvat, preferabil deschis, precum si respect fata de valorile umane si fata de fiecare angajat in sine, indiferent de pozitia sa in companie", crede Sandor.Ea este optimista in privinta obtinerii jobului ideal. In opinia sa, acesta poate fi detinut de oricine cu conditia ca angajatul sa-si creeze un brand personal.
"Prin fixarea unor obiective realiste, prin invatare continua, prin implicare si putina pasiune, fiecare din noi poate avea acel loc de munca dorit. Pentru ca jobul de vis este acel loc de munca spre care te indrepti dimineata cu un zambet pe buze", conchide ea.
Toata lumea si-a schitat o imagine a jobului ideal, dar cum idealurile reprezinta propria noastra creatie, imaginea difera de la om la om: ceea ce place unora nu este suficient altora. Chiar daca la inceput gasirea jobului ideal pare o utopie, nu disperati. Specialistii spun ca se poate.
Exista o multitudine de parametri (in special de ordin individual) care pot sa influenteze maniera in care este perceput un job de catre ocupantul sau. "Este imposibil sa nominalizezi un job ideal cu atat mai mult cu cat aprecierea unui post se face plecand de la asteptarile pe care ocupantul sau le are. Incepand de la distanta fata de casa si pana la atitudinea sefului direct, factorii motivationali difera atat de la o persoana la alta, cat si de la un post la altul", spune Adrian Ciocodan, general manager Smartbox.
La prima vedere, jobul ideal arata cam asa - program fix 8 ore, plata lunara dupa zilele lucrate, responsabilitati reduse, stres mic, echipa mare, sef "de treaba", posibilitati rapide de promovare. Dar nu pentru toti.
Exista si persoane care lucreaza mai bine in conditii de stres sau unele mai degraba solitare pentru care o echipa numeroasa nu e neaparat un stimulent ori persoane care prefera sa castige in functie de rezultate mai degraba decat in functie de timpul petrecut la serviciu.Stefania Luca, sales business developer la Compass Training, da exemplul unui middle manager de 28 de ani, care a plecat dupa 2 ani dintr-o organizatie in care lucrase program "normal" (8 ore pe zi, de luni pana vineri, cu un salariu motivant) tocmai pentru ca nu i s-a aprobat niciuna dintre ideile de schimbare pe care dorea sa le implementeze.
"Nu era vorba de lucruri complexe, ci de o re-alocare a sarcinilor intr-un mod mai eficient si care sa creasca responsabilitatea celor implicati. Dar pentru aceasta persoana, lipsa unor semnale clare de progres a determinat-o sa plece, desi salariul era motivant, iar programul de lucru ok", explica Luca.Astfel, principala disociere se face intre candidati care isi doresc un loc de munca si candidati care doresc sa isi construiasca o cariera.
"Exista o mare diferenta intre persoane pentru care partea profesionala nu este un obiectiv prioritar al vietii lor si persoane pentru care componenta profesionala este o axa sine qua non a modului in care aleg sa isi seteze obiective si pasi de parcurs", explica Adina Sandor, human capital consultant la agentia de recrutare Lugera & Makler.
De aceea, daca pentru un executant 8 ore pe zi si un weekend liber reprezinta un program normal, "pentru un manager sunt mai importante rezultatele asteptate si posibilitatea de a echilibra eforturile profesionale cu viata personala", este de parere trainerul de la Compass.
Dar daca pentru unii conteaza mai mult salariul, pentru altii mai importante sunt timpul de lucru sau posibilitatile de promovare."Jobul ideal este, poate, pentru unii candidati, cel care le aduce cele mai multe zerouri in salariu, in timp ce pentru alte persoane acelasi loc de munca este cel care le aduce cele mai multe satisfactii", crede Sandor. Ea adauga ca jobul ideal poate fi definit diferit in functie de pregatirea educationala si profesionala a fiecarui candidat in parte si diferit chiar de aceeasi persoana in diferite etape ale vietii sale.
Camelia Stanculescu, director general Manpower Romania, este de parere ca eforturile de a creste performanta si loialitatea prin salarii mari, bonusuri nu va fi la fel de eficace precum efortul de a oferi un cadru deosebit si de a creste valoarea jobului in fiecare zi.
De asemenea, in opinia lui Mihai Dragan, director de creatie la agentia de publicitate interactiva MB Dragan, jobul perfect este cel in care angajatul creste odata cu firma, mediul este placut, ritmul de lucru nu este infernal, managementul isi conduce echipa cu tact si eleganta, angajatii se simt o parte vitala in companie si nu doar "resurse", iar remuneratia este raportata performantelor, lupta pentru crestere in cadrul unei ierarhii fiind inlocuita de colaborare.
Pe de alta parte, un candidat aflat la inceputul carierei este, in mod firesc, mai interesat de formarea unei anumite experiente decat de alte beneficii. "Pentru acestia o importanta mai mare va avea valorificarea anumitor aptiudini, dobandirea unor cunostinte si comptente pe care sa le serveasca dezvoltarii ulterioare a carierei", este de parere Marian Nastase, recruiter Adecco Romania. Insa pentru un candidat care a depasit acest stadiu, incepe sa capete importanta notorietatea companiei, dar si pachetul salarial ori facilitatile pe care angajatorul este dispus sa i le ofere.
De asemenea, relatiile intre colegi sunt un factor important in satisfactia muncii. "Ne petrecem cea mai mare parte a zilei intr-un birou. Daca oamenii care ne sunt alaturi nu sunt sociabili, placuti si nu putem comunica, atunci avem o mare problema", spune Dragan.
Jobul ideal este definit si prin felul in care fiecare abordeaza viata profesionala. "Fiecare candidat, prin optiunile profesionale pe care alege sa le intreprinda, isi exerseaza astfel micul sau rol de manager de cariera. Fiecare persoana este si trebuie sa isi constientizeze atributiile si posibilitatile infinite ce decurg din asumarea rafinata a rolului de manager al carierei sale", explica Sandor
In aceeasi linie, Luca apreciaza ca un job dezirabil este acela care ofera posibilitatea realizarii unor aspiratii personale, intr-un mediu de lucru echilibrat si cu potential de dezvoltare si adaptare. La acestea, Camelia Stanculescu, director general Manpower, adauga programul flexibil, recunoasterea muncii, autonomie in decizii, mediu social bun si un sistem de bonusare pus la punct.
Dar in cele din urma, un job ideal este cel pe care il faci de placere, care este remunerat in raport cu munca depusa si care nu este stresant pentru ca "productivitatea nu se atinge intr-un mediu stresant", in opinia lui Dragan.Cu toate acestea, exista si "voci" care spun ca un mediu stresant poate fi util uneori. "Lipsa de stres poate fi la fel de daunatoare ca si excesul. Un mediu de lucru fara stres de genul schimbarilor sau noutatilor poate fi in sine un stres", spune trainerul.
Cu toate acestea, trebuie avut in vedere ca unele persoane dau randament mai bun in conditii de stres ridicat, care e perceput ca stimulativ, provocator pana la un anume punct insa, cand exista riscul ca acesta sa devina negativ. Acest lucru se intampla in cazul persoanelor cu prag scazut de toleranta la stres pentru care aceleasi conditii sunt percepute ca daunatoare, neproductive.
"Dificultatile apar atunci cand persoane care lucreaza bine in conditii de stres incearca sa impuna aceste conditii si celorlalti fara sa verifice toleranta individuala la stres, sau cand nu isi cunosc zona de productivitate, dincolo de care mediul de lucru e mai mult decat stresant, e 'toxic'", explica Luca. Ea este de parere ca un mediu de lucru stresant, negativ, nu poate fi normal, ci uneori este, din pacate, cel mult obisnuit.
Pe langa provocari profesionale, o atmosfera relaxata, colegi deschisi, un pachet de beneficii personalizat, printre criteriile de alegere a unui loc de munca se numara si distanta fata de casa si pentru unii angajatii chiar si posibilitatea de a mai lucra din cand in cand in afara biroului. Dar munca de-acasa presupune mai multe costuri. Printre acestea se ia in considerare cat de accesibile ii sunt angajatului "instrumentele" necesare desfasurarii activitatii precum formularele tip, accesul la anumite software, printuri specifice sau baze de date iar accesul la aceste instrumente de acasa ridica si niste intrebari legate de confidentialitatea lor.
La acestea se adauga solutia de "conectare" cu firma, atat in ceea ce priveste partea de IT, cat si interactiunile cu colegii. "S-ar putea ca solutia IT sa nu coste prea multe, insa lipsa interactiunii cu colegii sa duca la un regres al angajatului, nemaifiind la curent cu performantele colegilor asa cum ar fi fost in interactiunile informale de la serviciu", spune Luca.
De asemenea, costurile asociate echipamentelor, postului de lucru ar fi intr-un fel economisite, insa ar compensa costurile cu telefonul mobil, spre exemplu.
In alta ordine de idei, un motiv pentru care nu exista o definitie exacta a slujbei ideale este si faptul ca piata actuala a fortei de munca este inca in schimbare. "Piata muncii, atat de dinamica, cunoaste diferite perceptii in ce priveste orientarea profesionala. Este ca si cum ai fi prins intr-o camera plina de oglinzi, in care fiecare oglinda poate oferi o imagine diferita, insotita de nuante variate", este de parere consultantul Lugera.
De asemenea, Nastase de la Adecco crede ca piata romaneasca a fortei de munca are in continuare de parcurs un drum destul de lung pana sa ajunga
sa-si identifice si sa-si clarifice toate problemele pe care le are de rezolvat, dar si un drum catre gasirea solutiilor pentru aceste probleme.
Camelia Stanculescu de la Manpower Romania este de alta parere. Ea crede ca sansele ca un loc de munca sa-ti ofere o mare parte din caracteristicile "jobului ideal" sunt din ce in ce mai mari in ultima perioada. "Raportul cerere oferta se inclina din ce in ce mai mult catre angajat. Majoritatea companiilor mari ofera deja o mare parte din beneficiile jobului ideal", spune ea, care apreciaza ca satisfactia la locul de munca reprezinta o combinatie intre semnificatie si securitate.
Insa, in afara de toate acestea, fiecare angajat decide ce este mai important pentru el pe plan profesional.
"Probabil reteta succesului in retentia de personal este o combinatie armonioasa intre un pachet salarial pe masura potentialului si a implicarii angajatului, un mediu de lucru adecvat, preferabil deschis, precum si respect fata de valorile umane si fata de fiecare angajat in sine, indiferent de pozitia sa in companie", crede Sandor.Ea este optimista in privinta obtinerii jobului ideal. In opinia sa, acesta poate fi detinut de oricine cu conditia ca angajatul sa-si creeze un brand personal.
"Prin fixarea unor obiective realiste, prin invatare continua, prin implicare si putina pasiune, fiecare din noi poate avea acel loc de munca dorit. Pentru ca jobul de vis este acel loc de munca spre care te indrepti dimineata cu un zambet pe buze", conchide ea.
Portretul robot al jobului de vis
- angajatul primeste intelegere din partea managementului
- are parte de provocari profesionale
- colegii de lucru sunt deschisi
- pachetul de beneficii este personalizat
- posibilitatea de a creste pe plan profesional
- locul de munca e aproape de casa
- atmosfera e relaxata
- sistem de bonusare
- autonomie in decizii
- program flexibil
Sursa: http://www.profesiionline.ro/
No comments:
Post a Comment