Cel care
doreşte să-şi impună în discuţii părerea sa, care poate să fie şi corectă, să
ştie că suferă de boala diavolului (adică de mândrie). Şi dacă aceasta are loc
în discuţiile cu cei egali, poate să se vindece cândva prin dojana celor mai
mari. Dacă se întâmplă însă cu cei mai mari sau mai înţelepţi, atunci patima
lui este nevindecabilă din punct de vedere omenesc.
… Mândria
începe acolo unde sfârşeşte slava deşartă. Acolo unde s-a întâmplat căderea s-a
sălăşluit mai înainte mândria.
Să nu-ţi
înalţi grumazul tău, de vreme ce eşti plăsmuit din pământ. Pentru că mulţi au
fost aruncaţi din ceruri, chiar dacă erau sfinţi şi „imateriali”.
„Pentru
că cine va păzi toată Legea, dar va greşi într-o singură poruncă (cugetarea
semeaţă) s-a făcut vinovat de toate poruncile” (Iacov 2, 10). Pe
desfrânaţi pot să-i vindece oamenii, pe cei vicleni îngerii, iar pe cei
mândri doar Dumnezeu.
Să ai
întotdeauna ochiul sufletului tău aţintit la trufie, ca să-l păzeşti. Pentru
că nicio altă hoţie nu este mai rea decât propria sa hoţie (a bogăţiei duhovniceşti).
Mândria îşi
face lucrarea înainte de cugetare! Când lucrurile serioase întârzie puţin,
înaintează după aceea grabnic şi corect. De aceea omul să nu se grăbească să
lucreze, ci mai înainte să cugete şi să se roage. Când rugăciunea merge înainte
nu lucrează nebunia minţii sau repeziciunea, ci mintea sfinţită.
Prin
mândria luciferică omul poate să se îndrăcească. Mintea lui este rătăcită, ca
şi cum ar sări în aer. El face greşeli grave şi nu înţelege.
A nu
cunoaşte înseamnă neştiinţă, dar a nu voi să cunoşti este trufie.
Dacă unii
oameni se rătăcesc, li se întâplă din mândrie, deoarece vor să meargă după
mintea lor şi nu după experienţa altora.
SURSA: Cuv. Paisie AGHIORITUL (2009). Mica
filocalie. Galaţi: Editura
Egumeniţa. pp. 166-168.
No comments:
Post a Comment