Caracterul obştesc al
luptelor din viaţa publică a românilor e că în mare parte nu sînt lupte
de idei, ci de persoane, că cei mai mulţi, în deplină necunoştinţă de
ceea ce combat, dau într-un principiu oarecare c-o orbire şi c-un curaj
demn de-o cauză mai bună, condamnă ceea ce nu cunosc, batjocoresc ceea
ce nu vor să cerceteze, trezindu-se prea tîrziu c-au fost induşi în
eroare de ambiţiile vreunei gaşte şi că a lovit într-o ţintă pe care ar
fi respectat-o dacă şi-ar fi dat osteneala de-a o privi mai de
aproape.
Dacă un om e la noi
într-adevăr atît de nefericit să profeseze o serie de idei, nu o listă
de persoane, e în pericol de-a-şi vedea ideile întoarse şi răsucite de
adversarii lui, pretinşi politici, după placul acestora, va vedea
trăgîndu-se din ele concluzii nemaiauzite, cari lui nici prin minte
i-au trecut vreodată, şi în fine se va vedea citat înaintea opiniei
publice după şoapte, după calomnii acreditate prin repetarea
papagalicească din partea celor uşori, nu însă în virtutea unor
enunţări sau fapte determinate, cari pentru toată lumea rămîn aceleaşi.
Căci în aceste discuţii nu e cestiunea de-a afla adevărul, ci din
contra de-a acredita un neadevăr, nu de logică, ci de eristică;
cestiunea e de a taxa pe adversar de ceea ce vrei să-l taxezi,
potrivească-se epitetul sau nu. Aparenţa ţine locul adevărului,
înduplecarea locul convingerii.
Unei asemenea maniere de-a vedea avem noi a mulţumi titlul de reacţionari.
În zădar am protesta, în zădar am cere să ni se probeze o singură tendenţă reacţionară în înţelesul adevărat al cuvîntului, adecă tendenţa de-a ne-ntoarce la teocraţia şi feudalismul evului mediu, în zădar am dovedi că nici prin vis nu ne-a trecut de-a fi ceea ce ni se impută că voim a fi şi că faptele noastre toate sînt contrarie acelei aserţiuni gratuite, adversarii noştri, dacă n-au minte, au cel puţin o gură, o gură ce pare a-şi fi arogat pe seamă-şi atribuţiunile tuturor celorlalte calităţi intelectuale pe care natura obicinuieşte a le dărui oamenilor. Dacă nu voieşti să crezi fără a cerceta, dacă nu juri că frazele apocaliptice, plivite din discursurile revoluţiilor franceze, sînt adevăruri absolute, nu meriţi a şedea alături cu unicii naţionalişti, unicii români, unicii patrioţi, cari se bucură de privilegiul de-a fi monopolizat pe seama lor toate ideile mari şi frumoase. Ei singuri au dreptul de-a face paradă cu patriotismul lor, căci dacă n-ar face atîta măcar, ar şti sau ar putea să facă altceva mai folositor? Domnia absurdă a frazei a mers atît de departe încît ei înşii şi-au deschis ochii şi merg pe calea pe care odinioară o numeau reacţionară.
În zădar am protesta, în zădar am cere să ni se probeze o singură tendenţă reacţionară în înţelesul adevărat al cuvîntului, adecă tendenţa de-a ne-ntoarce la teocraţia şi feudalismul evului mediu, în zădar am dovedi că nici prin vis nu ne-a trecut de-a fi ceea ce ni se impută că voim a fi şi că faptele noastre toate sînt contrarie acelei aserţiuni gratuite, adversarii noştri, dacă n-au minte, au cel puţin o gură, o gură ce pare a-şi fi arogat pe seamă-şi atribuţiunile tuturor celorlalte calităţi intelectuale pe care natura obicinuieşte a le dărui oamenilor. Dacă nu voieşti să crezi fără a cerceta, dacă nu juri că frazele apocaliptice, plivite din discursurile revoluţiilor franceze, sînt adevăruri absolute, nu meriţi a şedea alături cu unicii naţionalişti, unicii români, unicii patrioţi, cari se bucură de privilegiul de-a fi monopolizat pe seama lor toate ideile mari şi frumoase. Ei singuri au dreptul de-a face paradă cu patriotismul lor, căci dacă n-ar face atîta măcar, ar şti sau ar putea să facă altceva mai folositor? Domnia absurdă a frazei a mers atît de departe încît ei înşii şi-au deschis ochii şi merg pe calea pe care odinioară o numeau reacţionară.
Ziarele roşii scriu de
ex[emplu] contra evreilor. Oare se poate o dezminţire mai flagrantă a
libertăţii, egalităţii, fraternităţii etc.? Desigur că nu. Cu toate
astea campionii acelor idei a devenit reacţionari şi combat în acest
caz cu înverşunare principiile acelea cari, după evangelia Revoluţiei
franceze, sînt mîntuirea popoarelor şi culmea tuturor fericirilor.
Cum se-ntîmplă dar că ceea
ce ieri în toate cazurile era bun, mare, frumos şi folositor, aşa
deodată să devie periculos? Iată dar că, în acest caz, reţeta
Revoluţiei franceze s-au dovedit rea, ca şi în alte multe ocaziuni, că
ideea statului concret a învins frazele; pericolele imediate ce
ameninţă în mod invederat ţara au trebuit să le demonstre pînă şi
roşilor că ideile politice cată să fie un rezultat al unei stări de
lucruri, nu viceversa.
Deosebirea între noi şi liberali este că liberalii iau în sens absolut ideile citite şi nerumegate din autori străini, pe cînd pentru noi adevărurile sociale, economice, juridice nu sînt decît adevăruri istorice.
Deosebirea între noi şi liberali este că liberalii iau în sens absolut ideile citite şi nerumegate din autori străini, pe cînd pentru noi adevărurile sociale, economice, juridice nu sînt decît adevăruri istorice.
Nu sîntem dar contra nici
unei libertăţi, oricare ar fi aceea, întrucît ea e compatibilă cu
existenţa statului nostru ca stat naţional-românesc şi întrucît
s-adaptează în mod natural cu progresele reale făcute de noi pînă
acuma. Numai pe terenul acesta găsim că o discuţie e cu putinţă. Cine
susţine însă ca absolute şi neînlăturabile principii a căror aplicare
ar fi echivalentă cu sacrificarea unui interes naţional, acela nu poate
fi omul nostru.
Aşteptăm dar ca, pe multe
terenuri ale vieţii publice, spiritele oneste, de orice opinii s-ar fi
ţinut pîn-acuma, să simtă nevoia unei reacţiuni sănătoase şi conforme
cu trebuinţele actuale ale ţării, aşa că reacţionar va fi un titlu de
merit chiar pentru mulţi din aceia cari pînă astăzi dădeau acestui
cuvînt senzul reînvierii privilegiilor şi feudalităţii. Reacţiunea
noastră se intemeiază pe convingerea că ţara nu mai poate merge cu
această organizare laxă, favorabilă naturilor catilinare şi
reputaţiilor uzurpate, fără de pericolul de-a înceta să fie ţară
românească, pe convingerea în fine că statul e asemenea un produs al
naturei, care are legile organice după care trăieşte şi că, dacă se
introduce o legislaţie artificială în locul celei care s-ar fi potrivit
şi ar fi rezultat din stadiul organic al lui, arbitrariul unei
asemenea substituţiuni se traduce în crize acute, ce pot pune capăt
esistenţei noastre chiar.
AUTOR: Mihai Eminescu
AUTOR: Mihai Eminescu
No comments:
Post a Comment