Emil
Durkheim a consemnat întâiul acele fenomene care, deşi aproape
inefabile în „locul” lor, ar fi capabile să stârnească o furtună în
câmpul mai apropiat ori mai îndepărtat faţă de locul în care se produc
(teoria haosului a numit acest fenomen efectul „aripii de fluture”). Că
este aşa, o dovedeşte, bunăoară, modul în care s-a propagat efectul
căderii bahtului tailandez (moneda Tailandei), de la 2 iulie 1997.
O
monedă oarecare, într-o ţară mică, ce prin ea însăşi n-avea puterea să
influenţeze starea economiei mondiale mai mult decât ar putea să
influenţeze aripa de fluture starea atmosferică. Şi totuşi, acea cădere
(cu aproape 25%, peste noapte) a declanşat o „furtună” financiară în
lume, cum ne-o dovedeşte laureatul Premiului Nobel, Joseph Stiglitz:
„Când s-a prăbuşit bahtul tailandez, la 2 iulie 1997, nimeni nu ştia că
acesta era începutul celei mai mari crize economice după Marea Criză -
una care avea să se întindă din Asia până în Rusia şi America Latină,
ameninţând să cuprindă întreaga lume” (Globalizarea, Editura Edon, Bucureşti, 2003, p. 197).
Oare nu tot aşa, adică printr-un fenomen din clasa fâlfâitului „aripii de fluture”, a început dezastrul Europei moderne,
cu lucrarea unui grup obscur ca acela al „luminaţilor” ori, încă mai
obscur, cu acel gest neînsemnat al unui copil care, la 13 ani, refuza
Sfânta Euharistie în Franţa? Acel copil era Saint-Simon şi gestul lui
va con-răsuna în ivirea acelor bizare biserici saint simoniene, care,
împreună cu cele proudhoniene, vor înfăşura Europa în cea mai deşănţată
erezie dintre cele cunoscute de la marile erezii ale epocii patristice
timpurii, în frunte cu Arie şi cu nestorianismul.
Cam
la fel a început şi dezastrul Rusiei ţarilor, cu manifestări de
aceeaşi magnitudine ca fâlfâitul „aripii de fluture”, prin acel
Rasputin, care pusese stăpânire pe sufletul feminin al Curţii, ori cu
acel gest ce părea cu totul neînsemnat, precum decizia Germaniei de a-l
transporta pe Lenin într-un vagon plumbuit în Rusia, o Rusie care,
fără lucrul acela obscur, ar fi urmat o cu totul altă linie istorică.
Infinitezimal fusese, faţă de amploarea conflagraţiei şi de urieşenia
maşinii de război şi a birocraţiei ţariste, vagonul acela plumbuit
care-l purta pe Lenin spre Rusia, cum infinitezimal era refuzul acelui
copil de 13 ani, cu numele lui întâmplător de Saint-Simon, într-o
Franţă cu o uriaşă maşinărie de ordine călugăreşti, de ierarhii
bisericeşti, de ritualuri şi puteri, cum neînsemnată spre infinitezimal
era moneda Tailandeză pentru Rusia, America Latină, restul lumii (care,
evident, nici n-avea cunoştinţă de ea, deci, în planul informaţiei,
era o cantitate infinitezimală spre zero); şi totuşi, acestea toate au
probat puteri de a stârni mari furtuni în atmosfera socială şi economică planetară.
Şi
aceasta pentru că lumile sunt întotdeauna interconectate, au
înlăuntrul lor interconectări care le aseamănă radical cu „câmpurile”
(stările de câmp), încât umbra unei microparticule se propagă şi devine
stare a câmpului şi aşa mai departe. Problema este, însă, că, între
diversele stări de câmp, se disting aşa numitele câmpuri dense, ivite
prin propagarea unei unde pur spirituale, ivită undeva în chip
inexplicabil, neprecedată de nimic. Oare nu un fenomen infinitezimal a
fost acea stare de spirit care a cuprins sufletul şi mintea statelor
americane în anii ‘70, cum arată Galbraith, fenomen căruia America îi
datorează mai mult decât îşi închipuie economiştii şi politicienii ei
cei mai mari (dovadă că unul dintre ei, K. Galbraith, l-a simţit şi i-a
apreciat amploarea continentală şi efectul mondial, fiindcă
prosperitatea Americii este un factor de scară mondială, iar această
prosperitate datorează enorm soţiilor modeste, fără de ocupaţii, fără
de funcţii, asumându-şi pur şi simplu sarcinile casnice şi mondene ale
familiilor lor)? Mondenitatea aceasta, dimpreună cu spiritul familist,
însă, au cântărit mai mult decât cele mai spectaculoase politici ale
guvernului ori ale Băncilor şi ale Burselor, adică ale uriaşei
maşinării aparţinând societăţii masculine.
Ceea ce n-ar fi reuşit acestea au reuşit discretele soţii
din familiile clasei mijlocii superioare americane, care s-au jertfit
cu o inegalabilă discreţie, pentru a fi suport şi punte sufletească
soţilor şi familiei întregi, preluând sarcini şi obligaţii care
totalizau un uriaş volum de prestaţii, ale căror costuri nu le-a
contabilizat nimeni. Şi totuşi, aceste prestaţii fac parte din economia
nevăzută a gospodăriilor, fără de care totul ar fi fost mult mai greu
şi mai urât, iar bugetul acelor gospodării ar fi fost mult mai încărcat
şi mai greu de suportat. Dar oare nu aripă de fluture, malefic în acest caz, va fi fost gândul feminin
de întrerupere a sarcinii în România? - dar ce înspăimântător efect!
Gestul acela a provocat o cădere catastrofală a ratei medii a
fertilităţii. Şi încă nu ştim ce efecte dezastruoase antrenează decizia
unui segment cât de mic al unor aşa-zise „mame” de a-şi vinde copiii.
Cum ştim că un copil, după botez, este înger, ne dăm seama că segmentul
acela foarte mic al lumii feminine din România practică cel mai
apostatic comerţ: comerţul cu îngeri, vânzarea de îngeri. Această „aripă
de fluture” induce categoric furtuni în atmosfera noologică a
planetei, chiar dacă noi nu mai avem organe de simţ pentru a percepe la
scara lor asemenea dezastre. Dar suntem noi conştienţi, oare, de
dezastrul sufletesc al „secularismului”, ca să ne referim la acest
adevărat flagel spiritual care bântuie toată lumea modernă?! Evident că
nu, deşi este una dintre cele mai mari catastrofe noologice prin care a
trecut Europa de la marile erezii încoace. Şi nouă, catastrofa aceasta
nu ne apare mai mult decât fâlfâitul aripii de fluture.
Răsturnări axiale
Citind
cartea lui Stiglitz mi-am dat seama că marile sale „limpeziri” i-au
venit mai cu seamă din clipa în care a privit lumea cu ochii
„periferiilor”, nu cu cei ai funcţionarilor FMI şi de la Banca Mondială.
În recunoştinţa pe care o mărturiseşte faţă de persoanele cărora le
datorează cartea sa despre Globalizare, majoritatea sunt
„periferiali”, iar dintre „metropolitani” abia dacă vreunul e printre
cei menţionaţi pentru aceleaşi „vederi” cu ale lui (ci doar pentru
„vederi” opuse). Am înţeles, în fine, că între America lui W. Wilson,
care a susţinut ideea de Pace a Naţiunilor la Conferinţa de la
Versailles şi Trianon, şi America Consensului de la Washingthon este o
diferenţă încadrabilă în fenomenul „răsturnărilor axiale”. America de
atunci a susţinut Naţiunile şi Coloniile, America de azi susţine Băncile
şi Internaţionalele, care sunt, totuşi, străine de esenţa ei
spirituală. Această răsturnare axială modifică mondial sensul „sincronismului american”. O sincronizare cu „stilul american de viaţă” a devenit azi cu totul opus
sincronizării cu America de la începutul secolului al XX-lea. În cei
100 de ani, America a traversat un proces de răsturnare axială, care
s-ar putea să pricinuiască foarte mari probleme Păcii mondiale. Mai
întâi, această schimbare de ax aduce după sine o diminuare a
acelei „speranţe” şi „încrederi” în America. Naţionalizarea şi
decolonizarea nu mai au, de circa 10-15 ani, niciun suport în
puterile mondiale. Nici o putere mondială nu le mai susţine. Ele încă
erau susţinute de Reagan, fuseseră susţinute parţial de Nixon, însă,
după 1989, lucrurile s-au schimbat axial. Naţionalităţile şi coloniile
nu mai resimt aripa protectoare a Americii. Visul american şi speranţa
americană sunt astăzi aduceri aminte.
Răsturnarea
axială a americanismului, a Americii însăşi, este fenomenul cel mai
reprezentativ al istoriei mondiale din ultimii 20 de ani şi pare a se
instala între fenomenele de importanţă mondială ale epocii moderne şi
la scara istoriei universale.
Că
lumea nu se vede bine cu ochii metropolei o arată reacţia lui W. J.
Clinton şi a liderilor financiari ai lumii aflaţi în Hong Kong, la
întrunirea anuală a FMI, BM, în septembrie 1997, după prăbuşirea
bahtului tailandez. În vreme ce Clinton vedea în asta doar o „mică
defecţiune” pe drumul spre prosperitate, liderii FMI au cerut chiar „o
modificare a statutului organizaţiei, încât să exercite presiuni şi mai
mari asupra ţărilor în curs de dezvoltare, în vederea liberalizării
pieţelor de capital ale acestora. În acelaşi timp, liderii ţărilor
asiatice şi mai ales miniştrii de Finanţe erau îngroziţi. Ei vedeau în lichidităţile speculative,
care veniseră odată cu liberalizarea pieţelor de capital, o cauză a
greutăţilor cu care se confruntau” (Stiglitz, 2003, p. 153). Prin
urmare, cele două unghiuri de „privire” asupra lumii compun peisaje, tablouri diferite până la opoziţie asupra condiţiei omenirii. Ceea ce pentru unii este o cauză a
prosperităţii li se înfăţişează celorlalţi drept o cauză a morţii.
Liberalizarea pieţelor de capital era un factor mortal pentru lumea în
curs de dezvoltare, căci imprima un drum al subdezvoltării, nu unul al
dezvoltării. Hotărât lucru: lumea văzută de la Bucureşti este „lumea
adevărată”, dacă e privită cu ochii cinstiţi ai românilor, nu cu ochii
politicienilor care sunt îndreptaţi unul la slănină, altul la făină.
Astăzi,
lumea arată ca acum 2700 ani î.H., pe vremea profeţilor, când un popor
ca cel al lui Iuda putea opta între neputinciosul Egipt şi
desfiinţătoarea Noua Caldeea. Profeţii au cerut atunci evreilor să
meargă cu Nabucodonosor, nu cu Egiptul. Neascultându-i, evreii au primit
ceea ce-a urmat: lunga captivitate babiloniană. Dacă America va avea
seria de „imperatori” ai Caldeei, atunci opţiunea caldeeană se va dovedi
„corectă”. Oricum, Egiptul nu poate oferi decât faţadă şi neputinţă.
Forţa i-ar fi venit de la Dumnezeul adevărat, nu de la zeii
morţi de care nu se despărţise, pe care paria în toate „constituţiile”
sale de atunci. Ca şi Egiptul actual, numit astăzi Occident, care nu mai
are nici o legătură cu Dumnezeul adevărat, al cărui dar şi îndurare
au fost principala forţă lucrătoare spre prosperitatea din ultimii 200
de ani ai lumii, prosperitate care deja îmbracă forma paradoxului: în
loc de a aduce tinereţe, aduce îmbătrânire şi, evident, în locul minţii
aduce înmormântare, o lungă serie sepulcrală. Spre a face lucrurile
mai limpezi, am putea să le examinăm cu ochii profeţilor de acum 2700
de ani. Mutatis mutandis, lucrurile de atunci sunt şi cele de
azi. O perspectivă a „noologiei biblice” se dovedeşte somativă pentru
„lectura” paginii deschise a lecţiei lumii noastre de azi.
VA URMA
Autor: Prof. univ. dr. Ilie Bădescu
Sursă : Revista CLIPA
No comments:
Post a Comment