Cartea lui Ovidiu Papadima O viziune românească a lumii (Bucureşti, 1941) este înrudită cu Dimensiunea românească a existenţei a
lui Mircea Vulcănescu, dar este mai îndepărtată de spiritul rostirii
filosofice româneşti, căci autorul nu caută viziunea românească a lumii
pe tărâmul limbii române, ci în domeniul folclorului românesc. Este o
primă carte de filosofie a culturii populare româneşti. Uneori, însă, Papadima este nevoit să facă şi hermeneutică, de exemplu, în legătură cu rostirile rând şi rânduială - ultima devenind, la C. Noica, denumirea unuia dintre ciclurile rostirii filosofice româneşti.
A fi în rândul oamenilor sau a fi în rând cu
lumea pare „îndreptăţirea cea mai adâncă a vieţii pe pământ”. Cine nu
este în rând cu lumea riscă să fie exclus din societatea sau comunitatea
sătească. Înseamnă că el nu respectă rânduiala, tradiţia. Nu
se duce, să zicem, la Biserică, nu-şi botează copiii, nu cheamă preotul
la înmormântare, cum o cere rânduială. Există, însă, şi rânduieli
referitoare la astfel de cazuri, căci oricui îi vine, mai repede sau mai târziu, rândul să dea seama de ceea ce a făcut sau face.
Rânduială nu este o simplă ordine sau
orânduire, care are şi sensul de oficialitate păzitoare a ordinii,
respectiv a disciplinei. Şăineanu traduce rânduială prin Ordnung şi Fügung, ambele fiind legate de aspecte disciplinare, ceea ce dovedeşte că Papadima avea dreptate să considere că rânduiala nu are corespondent occidental. Este interesant că slavul rendu, din care provine rând, a determinat semnificaţii asemănătoare cu cele occidentale, de ordine şi respectarea ei. Rândaşul era cel care făcea ordine, iar rândeaua (rindeaua) era unealta cu care se îndreptau obiectele din lemn. Semnificaţia slavonă nu s-a păstrat în rânduială, ci în rânduire şi orânduire şi
putea să rămână aşa, dar atunci n-ar mai fi fost rostire filosofică
românească şi n-ar mai fi avut o atât de „largă întrebuinţare în gândul
şi în viaţa poporului nostru”, cum observă şi Ovidiu Papadima.
Rânduiala (spre deosebire de rânduirea
care se aplică în viaţa socială, fiind mai mult impusă decât existentă,
mai mult forţată şi artificială decât obişnuită şi naturală, temută şi
urâtă mai ales sub rândăşie străină), cuprinde întregul univers,
uscatul, apele şi văzduhul, cerul şi pământul. Rânduiala nu este ordinea
„aşezată şi păzită de oameni”. Ea este o lege a firii şi are înţeles
cosmic. Omul nici n-o creează, nici n-o păzeşte, ci, în măsura în care o
cunoaşte, se străduieşte să o respecte, pretutindeni şi oricând.
Intervenţia omului strică rânduiala, chiar dacă, în aparenţă, o face în
favoarea lui. Aşa se explică tradiţionalismul accentuat al ţăranului
român, care s-a tot ferit de noutăţile civilizaţiei, reuşind să-şi
păstreze obiceiurile şi mai ales vorbirea până spre zilele noastre.
Comuniştii au fost primii care au
stricat rânduiala. Au distrus viaţa satelor: economico-materială şi
tradiţional-spirituală. Ordinea comunistă şi apoi noua ordine mondială
sunt rânduiri fără rânduială. Nu fiindcă ar fi greşite principial.
Uneori, în anumite locuri, în anumite perioade şi pentru anumiţi oameni
par a fi bune, dar pentru alţii, nu. Se ştie că multe transferuri de
populaţii, pe care nu le-au practicat doar comuniştii, s-au soldat
adesea cu moartea sau degenerarea celor delegaţi (spre binele lor!) să
trăiască prin rezervaţii, lagăre sau gulaguri. Se stabileşte noua ordine
apelându-se chiar la exterminarea populaţiilor, nu întotdeauna
primitive, ci doar lipsite de arme moderne. S-a constatat apoi, foarte
curând, pentru fiecare caz în parte, că populaţiile atacate de agresori
străini, învinse şi umilite, încep să se autoextermine, împărţindu-se în
diferite grupuri, cu o sălbăticie de neimaginat. Ceea ce se petrece, şi
la noi a început acest lucru după 1948, se datorează faptului că
populaţiile îşi pierd încrederea, până atunci totală, în rânduiala lumii
şi devin, la rândul lor, distrugătoare.
Poate că fiecare popor ar trebui să aibă
câte un cuvânt propriu pentru rânduială, care să fie diferit de acela
pentru ordine, căci ordinea se schimbă mereu, pe când rânduiala există
sau nu mai există. Şi dacă „rânduiala lumii izvorăşte din înţelepciunea
lui Dumnezeu”, cum zice Ovidiu Papadima, ea este bună, căci aşa a făcut
Dumnezeu lumea, şi a văzut că este bună. Ce facem noi cu această
rânduială bună a lumii, asta ne priveşte! Cel care a făcut-o nu este
obligat să o şi apere. Iar din faptul că n-o apără, nu trebuie să
conchidem, după Nietzsche, că „Dumnezeu a murit”, ci, mai degrabă, că
noi suntem deja morţi, căci fără rânduiala noastră nu mai suntem nimic,
chiar dacă mai avem încă puterea de a ne înjunghia pe la spate unii pe
alţii.
Caracteristice rânduielii, considera Papadima, sunt ierarhia, munca şi echilibrul.
Continuarea articolului aici: http://www.revistaclipa.com/6717/2012/06/repere-academice/ovidiu-papadima-despre-%E2%80%9Eranduiala%E2%80%9D
No comments:
Post a Comment