Din
încercare vine desăvârşirea. Este necesar să fim încercaţi ca să ne desăvârşim. Încercările cântăresc
piatra de temelie a virtuţilor, răbdarea. Desăvârşirea îl vizează pe omul
care a fost creat după chipul lui Dumnezeu şi trebuie să se facă după
asemănarea Lui. Fiind născuţi după chipul lui Dumnezeu, suntem datori să
ajungem şi la asemănarea cu El.
Nu
există nicio o comparaţie între viaţa de aici şi cea veşnică. Viaţa ascetică
aici pe pământ durează puţini ani, dar cinstea pentru aceşti puţini ani de
nevoinţă şi trudă este veşnicia. Pentru această trudă de puţini ani, Domnul
vine şi ne spune: „această viaţă Eu o răscumpăr prin
desfătarea veşniciei”.
Aşadar există o comparaţie între acestea două? Cu siguranţă că nu!
Puterea
cea mai mare a omului constă în putinţa de a-şi mărturisi greşeala înaintea lui
Dumnezeu şi de a răbda ispita, adică încercările în toată viaţa lui până la
ultima răsuflare.
„Unii se laudă cu căruţele lor, alţii
cu caii lor, iar noi ne lăudăm cu numele Domnului Dumnezeului nostru”. (Psalmul 19, 8)
Dacă
n-ar fi existat puţină suferinţă, boli şi strâmtori, oamenii ar fi devenit fiare,
nu s-ar fi apropiat deloc de Dumnezeu.
Omul
care trece prin încercări, care nu vrea să simtă durerea, strâmtoarea, care nu
vrea să fie la ananghie, sau să i se facă observaţie, ci vrea să trăiască bine,
este în afara realităţii. „Am
trecut prin foc şi apă şi ne-ai dus pe noi la odihnă”, zice psalmistul.
Vezi că şi Maica Domnului a simţit durerea, şi sfinţii noştri, de aceea şi noi
trebuie să suferim, de vreme ce urmăm aceeaşi cale. Şi Hristos prin suferinţă
a venit pe pământ, S-a coborât din ceruri, S-a întrupat, a suferit strâmtorări
şi a fost răstignit. Şi acum creştinul doar în acest fel înţelege venirea lui
Hristos, prin suferinţă. Atunci când suferinţa îl cuprinde pe om, odată cu ea
îl vizitează şi Hristos. Viaţă în desfătări înseamnă părăsirea omului de
către Dumnezeu.
În fiecare
dimineaţă călugărul îşi face canonul (mătănii, rugăciuni şi altele). Canonul
pentru cei din lume sunt greutăţile prin care trec, căci se izbăvesc prin
acestea.
Dacă omul
înţelege tainele vieţii duhovniceşti şi chipul ascuns în care lucrează Domnul,
încetează să fie strâmtorat de ceea ce i se întâmplă, pentru că primeşte cu
bucurie medicamentele amare pe care Domnul i le dă pentru sănătatea sufletului
său.
Când
oamenii înfruntă încercările într-un mod lumesc, se chinuie. Ei trebuie să-şi
lase soarta în mâinile lui Dumnezeu, altfel totul este un chin pentru ei.
Bucuria cea
adevărată se naşte din amărăciunea pe care o gustă omul cu dragoste pentru
Hristos, care S-a chinuit ca să ne mântuiască. Creştinul trebuie să se bucure
în chip special atunci când vine peste el vreo încercare, fără ca el însuşi să
fie pricina.
Prin micile
strâmtorări plătim datoriile veşniciei.
De obicei,
vântul puternic strică şi smulge copacii firavi, care nu au rădăcini adânci, în
timp ce, dacă le au înfipte adânc, îi ajută să le coboare mai adânc.
Vin
vremuri grele, vom trece prin încercări… să le luăm în serios, să vieţuim
duhovniceşte!
Va veni
vremea când râurile vor seca şi toţi vor înseta, cu toţii vor suferi.
Acum lupta
va fi duhovnicească, ne vom lupta cu însuşi diavolul. Acesta însă nu are nicio
stăpânire dacă nu i-o dăm noi. De ce să ne temem? Să ne bucurăm că lupta este
duhovnicească.
Dacă
vieţuieşti în chip călugăresc, în duh patristic, şi luaţi aminte, veţi
îndreptăţi intervenţia divină la orice atac al vrăjmaşului.
Această
viaţă nu este ca să o ducem bine, ci ca să dăm „examene” pentru viaţa cealaltă.
Ca om sufăr
pentru durerea altuia, însă când omul înfruntă orice problemă duhovniceşte nu
este doborât. La început se îndurerează când aude că cineva suferă, dar după
aceea vine mângâierea dumnezeiască şi fiinţa lui nu se pierde. În timp ce
amărăciunea din strâmtoarea lumească aduce disconfort trupesc şi altele,
aceasta nu vatămă organismul, pentru că are balsam dumnezeiesc.
Ca să
meargă omul în dulcele Rai, trebuie să mănânce aici multe lucruri amare, să
aibă zapisul încercărilor în mână.
Crucea
încercărilor este scară către cer.
Dacă
înţelegem ce comoară adunăm din suferinţa încercărilor, nu ne vom mai jelui,
ci-L vom preamări pe Dumnezeu, purtând crucea cea mică pe care ne-a dăruit-o şi
ne vom bucura şi în această viaţă şi vom primi şi în cealaltă răsplată şi
cunună.
În orice
încercare să zicem: „Dumnezeul
meu, Îţi mulţumesc pentru că aceasta îmi este necesară pentru mântuirea mea”.
Dacă
îndepărtăm stâncile de pe albia răului, acesta îşi va pierde farmecul lui. Şi
dacă ar exista un mod în care am putea îndepărta strâmtorările din viaţă, am
pierde toată agoniseala noastră.
Dacă am
cunoaşte încercările şi necazurile pe care le suferă ceilalţi semeni ai noştri,
le-am răbda cu râvnă pe ale noastre.
Încercările
ne descoperă exact ceea ce suntem.
SURSA: Cuv. Paisie AGHIORÂTUL (2009). Mica filocalie. Galaţi: Editura Egumeniţa. pp. 96-100.
No comments:
Post a Comment