Atunci când lucrez cu o companie pe care o ajut să se dezvolte şi să formeze lideri, clientul îmi cere de multe ori să îi fac pe angajaţi să înţeleagă ce înseamnă leadership. Calităţile de leadership nu au nimic de-a face cu funcţia trecută pe cartea de vizită, sau cu mărimea biroului.
Nici cu suma pe care o câştigi, sau cu hainele pe care le porţi. Leadership înseamnă o anumită filosofie. Este o atitudine. O stare de spirit. Un mod de a proceda. Şi stă la îndemâna oricăruia dintre noi. Indiferent cu ce ne ocupăm în cadrul unei companii. Robert Joss, decanul Şcolii de Business Stanford, a exprimat perfect această idee spunând: „Prin leadership, înţeleg asumarea completei responsabilităţi pentru bunăstarea şi dezvoltarea unei organizaţii, ca şi pentru evoluţia acesteia în bine. Adevărata capacitate de leadership nu stă în prestigiu, autoritate sau statut. Ci în responsabilitate.”
Aceasta este îndemnul pe care i-l adresez fiecărui grup de angajaţi cu care lucrez: fiţi lideri fără funcţie oficială. Iată un exemplu. Îmi petrec o mare parte din viaţă în avion şi călătorind, aşa că îmi solicit intensiv bagajele. Mânerul genţii mele s-a rupt, după ce am făcut turul Rusiei (trebuie să treceţi St. Petersburg pe lista locurilor de vizitat, înainte de a muri.) Cum spuneam, am dus geanta la Evex, un dealer din Toronto.
Tânărul de serviciu m-a tratat minunat, şi, în câteva zile, mânerul era reparat. Perfect. Peste puţin timp, la New York, mânerul s-a rupt iarăşi. Am presupus că va trebui să achit o nouă reparaţie când mă voi întoarce la Evex. Majoritatea firmelor le fac atâtea necazuri clienţilor: dacă nu ai păstrat chitanţa, cu atât mai rău pentru tine. Dacă nu ştii cine a făcut prima reparaţie, nu te putem ajuta.
Dacă nu ai cumpărat de la acest magazin, atunci nici nu exişti. Ei bine, Evex este altfel. Ei ştiu să procedeze. Ei înţeleg că dacă nu îţi tratezi bine clienţii, atunci de fapt nici nu ai o afacere. Ei nu au uitat cine le pune pâinea pe masă în fiecare zi. Trataţi-vă clienţii regeşte, şi atunci nu aveţi decât de câştigat. Când le-am explicat că mânerul s-a rupt din nou, tânăra care era de serviciu – fără o clipă de ezitare – a cerut scuze pentru această problemă. Apoi a spus: „Vă promitem că în trei zile geanta va fi în stare perfectă. Şi bineînţeles, domnule, nu vă costă nimic.”
Fără nici un fel de birocraţie, fără a-mi cere chitanţa reparaţiei precedente. Fără hărţuială. Fără probleme. Pur şi simplu serviciu de calitate, însoţit de un zâmbet larg. „Adevărata capacitate de leadership nu stă în prestigiu, autoritate sau statut. Ci în responsabilitate.”
Această tânără a demonstrat adevărate însuşiri de leadership. A pus rapid diagnosticul problemei, şi-a asumat personal responsabilitatea şi a luat decizia corectă. A reprezentat soluţia, nu problema. Şi astfel şi-a uimit clientul. Nu ea era proprietarul companiei. Nici supraveghetor. Nici manager. Era doar un lider fără funcţie.
Sursa: http://www.robinsharma.ro
No comments:
Post a Comment